• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Swedbank, lyckats med sin egen bank.

H

Hilda1

Gäst
Poäng: 0
Hej:)

Min familj har alltid haft swedbank (tidigare spar?banken) sen typ 80 talet, så vi är alla "välkända" kunder där, min pappa äger 4 fastigheter och företag och har allt hos samma bankkvinna hon har även hand om min familjs lån odyl.

2013 var jag till henne (strulig ungdom som hon räddat 3ggr med lån) och försökte få ett samlingslån pga mycket inkssso inte pga slarv utan uppbrott från mina 2 barns far som tog ALLT så var "tvungen"att ta krediter för å köpa nytt, var för feg att be om hjälp (ångrar de nu dock!)

Men det gick inte, hon var ledsen men tyckte att nu borde jag lära mig ta hand om min ekonomi, så vi kom överens om att jag ska låta ALLT gå till fogden. Sagt och gjort, 17 anmärkningar 64k hos fogden, löneutmätning 2014-09-02-2015-04-14

Hade DÅ 310k i skulder, i dagens datum: 145k :) så tycker jag gjort det riktigt bra, inga ff, historiskt skuldsaldo försvinner i april, betalningsanm börjar försvinna nu i februari 1/månad ungefär:)

Tänkte dock besöka min bankkvinna nu i veckan och höra om jag kan samla dessa sista lån hos dom till lägre ränta, (nu 19%)

Någon som lyckats med sin egen bank trots liknande förutsättningar vid personligt besök? Vad var kraven osv?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Jag tror det blir svårt så länge du har historiskt skuldsaldo.
 
A

Anmääärk

Gäst
Poäng: 0
Tror ochså det blir svårt menndu är ju på mycket god väg, kämpa på så kommer du dit
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Ja det är det jag misstänker också...men kan inte bankpersonal "gå runt" sånt? Eller var det bara förr?

Har du inte miljoner på kontot skiter bankerna fullständigt i vilken situation du befinner dig i. Det enda som räknas är om du har någon form av säkerhet att erbjuda.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Hej:)

Min familj har alltid haft swedbank (tidigare spar?banken) sen typ 80 talet, så vi är alla "välkända" kunder där, min pappa äger 4 fastigheter och företag och har allt hos samma bankkvinna hon har även hand om min familjs lån odyl.

2013 var jag till henne (strulig ungdom som hon räddat 3ggr med lån) och försökte få ett samlingslån pga mycket inkssso inte pga slarv utan uppbrott från mina 2 barns far som tog ALLT så var "tvungen"att ta krediter för å köpa nytt, var för feg att be om hjälp (ångrar de nu dock!)

Men det gick inte, hon var ledsen men tyckte att nu borde jag lära mig ta hand om min ekonomi, så vi kom överens om att jag ska låta ALLT gå till fogden. Sagt och gjort, 17 anmärkningar 64k hos fogden, löneutmätning 2014-09-02-2015-04-14

Hade DÅ 310k i skulder, i dagens datum: 145k :) så tycker jag gjort det riktigt bra, inga ff, historiskt skuldsaldo försvinner i april, betalningsanm börjar försvinna nu i februari 1/månad ungefär:)

Tänkte dock besöka min bankkvinna nu i veckan och höra om jag kan samla dessa sista lån hos dom till lägre ränta, (nu 19%)

Någon som lyckats med sin egen bank trots liknande förutsättningar vid personligt besök? Vad var kraven osv?
Jag har aldrig lyckats, trots att jag hade nästan 1 Mkr/år i inkomst, inga betalningsanmärkningar, o s v, trots att min sambo är en mycket välsedd kund hos Swedbank och presenterade mej för sin personliga rådgivare sedan många år. Han blev helt perplex när Swedbank inte såg till mina förutsättningar utan enbart går på UC-scoringen, det skulle inte ens hjälpt att ha honom som borgen/medlåntagare.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Ja det är det jag misstänker också...men kan inte bankpersonal "gå runt" sånt? Eller var det bara förr?
Skuldsaldo är mycket värre än betalningsanmärkningar. Om du har ett så kallat historiskt skuldsaldo så betyder det att du har skulder registrerade som du inte betalade i tid efter det att Kronofogden tog upp detta med dig. Historiskt skuldsaldo omöjliggör lån då du anses vara ekonomiskt instabil och icke pålitlig. Det här är mycket värre än en betalningsanmärkning med vilken man fortfarande kan få lån vilket inte är fallet med skuldsaldot.
Det bästa är om du väntar tills ditt historiska skuldsaldo är borta i april och då kan du ju också ha fördel av att dina anmärkningar minskar kontinuerligt.
Det är flera här som dig som gått igenom separation/skillsmässa som har tagit lån för att klara sig ekonomiskt där ibland jag fick anmärkning men det blev aldrig skuldsaldo. Så försök se framåt och sök inga nya lån Lycka till
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Skuldsaldo är mycket värre än betalningsanmärkningar. Om du har ett så kallat historiskt skuldsaldo så betyder det att du har skulder registrerade som du inte betalade i tid efter det att Kronofogden tog upp detta med dig. Historiskt skuldsaldo omöjliggör lån då du anses vara ekonomiskt instabil och icke pålitlig. Det här är mycket värre än en betalningsanmärkning med vilken man fortfarande kan få lån vilket inte är fallet med skuldsaldot.
Det bästa är om du väntar tills ditt historiska skuldsaldo är borta i april och då kan du ju också ha fördel av att dina anmärkningar minskar kontinuerligt.
Det är flera här som dig som gått igenom separation/skillsmässa som har tagit lån för att klara sig ekonomiskt där ibland jag fick anmärkning men det blev aldrig skuldsaldo. Så försök se framåt och sök inga nya lån Lycka till
Skaffa också Kreditkollen hos UC så kan du se hur ditt kreditbetyg ändras när ditt historiska skuldsaldo försvinner och dina betalningsanmärkningar också, ju bättre kreditbetyg du har desto större chans till att få ett samlingslån.
 
B

Birgit Fransson

Gäst
Poäng: 0
Har också en liknande fråga som Hilda har, det gäller min dotter hon har ett skuldsaldo hos KFM och flera bet anmärkn, skillnaden är dock att hon äger en bostadsrätt med ett förhållandevis högt marknadsvärde, hon har ett bolån hos swedbank som hon amorterat mycket på, detta lån gäller som säkerhet för bostadsrätten. Nu vill KFM att hon ska lösa bort skuldsaldot hos KFM och höja lånet hos Swedbank. Enligt kontakt med KFM tror de att det skall gå bra. Vad tror ni? Skulderna hon dragit på sig är mest SMS-lån som hon sen haft svårt att ta sig ur, dock är skulden uppe i 86 000 kr, vad tror ni? hon skall träffa en bankman i morgon. Vi i familjen har haft Swedbank sen 80-talet men upplever nu att vi inte får mkt respons från denna bank. Själv har vi som föräldrar inte stor möjlighet att hjälpa henne eftersom vi är fattigpensionärer.
 
J

Jimmys

Gäst
Poäng: 0
Pga skiljsmässa för några år sedan så hamnade jag i en ohållbar ekonomisk sits jag fortfarande jobbar på - har 5-6 år kvar i denna takten. I alla fall, storbankerna kan säkert om de vill. Jag hade inga anmärkningar och inget hos kfm, men i övrigt skit läge. Jag bad om en ny bankman på Nordea och hon föreslog i nått slags chefsmöte att de skulle hjälpa mig, fick ett medlemslån på 260 000. Det gjorde all skillnad, utan dom hade jag hamnat hos kfm for sure med långt värre skulder innan dess.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp